Sådan opsætter du dine annoncegrupper på Google AdWords

Skrevet

af | 27. dec 2015

Lad os sige du har en elektronikbutik, og din kampagne omhandler vaskemaskiner, annoncegruppen i dette eksempel omhandler så specifikt “Bosch vaskemaskiner”. Her kan du vælge at lave en bred annoncegruppe for alle bosch vaskemaskiner, eller du kan lave en særlig annoncegruppe kun for en specifik model af Bosch vaskemaskiner, fx. Bosch WAE28267SN (en tilfældig model fra Bosch’ katalog). Tip: Hvis du har rigtig mange modeller, giver det mening at lave en lidt mere avanceret kampagne med shopping og produktfeeds og ikke sidde og lave hver enkelt annoncegruppe for hver model.

Leading by example

Lad os sige du vil lave en annoncegruppe for Bosch vaskemaskiner generelt, vi kalder derfor kampagnen for “Vaskemaskiner” og annoncegruppen for “Bosch”. Nu skal vi lave en annonce som matcher fuldstændig med emnet, og det samme med søgeordene. Det vil sige at alt lige nu KUN skal handle om Bosch vaskemaskiner, og søgeordene du vælger – skal som udgangspunkt være at finde i annonceteksten.

Vend rundt på processen

AdWords synes du skal lave annoncen først og vælge søgeord efter. Jeg synes du skal vende den på hovedet og gå ind på Googles værktøj “Søgeordsplanlægning” (Keyword planner på engelsk) først og finde ud af hvad dine ord skal være.    K

lik så på “Find nye søgeord”, vælg land og sprog, samt skriv dine idéer til søgeord ind, indsæt evt. din landingsside. Klik herefter på “Få idéer”.

Søgeordsplanlægning er et værktøj, der hjælp dig med at finde søgeord, som der er trafik på, så du derved får din annonce vist til en række kunder. Du kan se det lidt som at løfte sløret for hvad der faktisk bliver søgt på, på Google.

Du får noget der ligner det her som resultat. Her kan du så gå på jagt i AdWords’ forslag til søgeord, og dens forslag til hele annoncegrupper. Husk på, du skal kun lave de annoncegrupper som giver direkte mening for din webshop! Bare fordi det bliver foreslået, er det ikke nødvendigvis en god idé 🙂

Alle de gode idéer du får her, kan du notere op, og så oprette flere annoncegrupper, når denne annoncegruppe er færdig.  Her har jeg valgt at se på annoncegruppe-forslaget til “Bosch vaskemaskiner”:

Vil du læse videre?

Dette er en bid af en af lektionerne fra mit online kursus Google AdWords for Begyndere. Hvis du gerne vil læse videre og lære mere om annoncegrupper, struktur af din konto og opsætning af kampagner der giver flere penge på bundlinjen, skal du tilmelde dig kurset. Du kan læse mere om det her.