Fejlen som alle dygtige mennesker begår når de skriver annoncer

Skrevet

af | 31. okt 2018

Jeg ser det hver eneste gang.

Nej, seriøst – hver eneste gang!

Og jeg er hverken vred eller frustreret over det. Faktisk gør det mig lidt stolt. Både på egne vegne og især på vegne af den skidedygtige fagperson jeg får lov at hjælpe. Jeg er stolt over fagpersonerne, fordi de netop har så meget at byde på og gerne, som i: rigtig gerne, vil hjælpe deres kommende kunder bedst muligt.

Og jeg er stolt af mig selv, fordi jeg kan omsætte deres tanker og tekster til salgstekst, som kan få den potentielle kunde til faktisk at købe eller tage kontakt til udbyderen.

Hvad snakker du om?

Jeg taler selvfølgelig om de salgstekster og annoncer som dygtige fagpersoner (i alle markeder skriver). De er altid propfyldt af fedt materiale, detaljer, og finurlige tanker og vinkler på hvad der er vigtigt at forstå, gøre og vide indenfor deres felt. Jeg er nok også selv skyldig i det, når jeg skriver her på bloggen. Faktisk så ved jeg at jeg hver eneste gang jeg laver et indlæg er skyld i det. Og nok næppe slipper helt ud af det. Når man skriver salgstekster og annoncer, så handler det om at lave materiale der kan:

engagere læseren,

få besvaret alle væsentlige spørgsmål og indvendinger

og

få kunden til at tage action!

Hvem gælder det for?

Jeg har fået lov at arbejde med alt fra personlige trænere til forretninger der sælger til andre forretning, som alle brænder for at få lov at hjælpe andre med deres ekspertise/produkter. Den detaljerede tekst er selvfølgelig rigtig fin til folk der virkelig gerne vil vide noget om emnet. Jeg vil altid anbefale at man virkelig prøver at beskrive hvad man sælger, hvad det kan, hvorfor det virker og hvad der skal til for at få succes med det. Men som salg eller take-action materiale er det noget lort.

Også SELVOM teksten er både god og informativ.

En Facebook annonce er ikke en Ph.d afhandling om dit produkt eller ydelse. Den skal kun gøre 2 ting: Fange brugerens opmærksomhed og give nok information til at de ønsker at vide mere/eller direkte købe produktet/ydelsen.

Hverken mere eller mindre.

Hvad skal jeg måle på?

Lix tal er en fin start. Hvis din tekst rammer “HAMMER FUCKING SVÆR” med Lix på 500 og du sælger en app der hjælper folk med at spise sundere i hverdagen. Så har din annonce ramt ved siden af. I grøften ved siden af. Ud over skrænten ved siden af! En annonce og salgtekst kan indeholde mange ting. Og kan struktureres på mange måder.

Her er et par hovedregler du kan bruge til en annonce:

  • BANG – Overskrift der rammer behov eller skaber interesse
  • Dine 1-2 vigtigste pointer om produktet
  • 1 call to action

Spørgsmål til at hjælpe dig i gang:

  • Jeg sælger det her eller løser det her problem
  • Mit produkt er genialt for kunden fordi?
  • Mine USP’er er?
  • Læs mere/køb/få en gratis/kontakt os for …

Hvis det er en Facebook annonce skal der billede eller video på – Få nu valgt et fedt billede som enten er sjovt, flot, smart eller overraskende. Mobilbilleder taget i dårligt lys af en sort tshirt der ligger krøllet på et hvidt bord uden nogen historie er altså ikke godt nok. Hvis det er video, så prøv om du kan få en rigtig videomand til at hjælpe dig. Hvis budgettet ikke er til det, så brug lige 30 minutter på YouTube og bliv bedre til at lave videoer! Du skal have godt lys og en microfon på. No discussion. Du kan få en microfon til din iPhone for 350 kr og lys kan du klare i solskin eller ved at købe et par lamper på Amazon.  Din annonce skal opfylde følgende krav:

Fortælle hvad du sælger, hvem du sælger til og hvorfor de skal købe og hvad der er unikt ved dit produkt. 

Start der.  Svære tekniske termer og hammerlangesuperavanceredeord er ikke sejt, og sælger ikke. Fortæl i stedet jeres historie, hvad kunden får ud af produktet og hvorfor netop jeres produkt er genialt! /rant over

Læs mere om emnet her (Del 1 af 2 om bedre annoncer)

Lix-tal for dette blogindlæg: 32 (let)

 Copyright: NielsGamborg.dkTak til Niels Gamborg for Lix-tælleren