Hvem skal du sælge til?

Skrevet

af | 1. mar 2022

En af de største udfordringer vi står med, når vi skal i gang med online markedsføring det er når vi taler med kunden og spørger om, hvem vil du egentligt gerne sælge til?” og hvem er der vi så skal markedsføre til? De fleste har rigtigt mange forskellige mulige aftaler på deres produkt eller deres ydelse og har også tit kunder i mange forskellige brancher, men når vi så siger at vi skal markedsføre til én ad gangen, så er det svært at prioritere hvem man allerhelst vil have fat i. Så det er måske en god øvelse at lave inden at man går i gang med online marketing, det er at overveje hvem er det vi allerhelst vil sælge til. Og fair nok man ikke kan vælge, måske en specifik type virksomhed i en branche og alt muligt andet. Men så start med at vælge tre, og sig at vi starter med de her tre segmenter af vores eksisterende kunder. Dette kun for eksempel være valgt ud fra, hvem arbejder vi rigtigt godt sammen med, hvor har vi en god indtjening, hvor har vi et lavt churn, hvilke mennesker kan vi hjælpe allerbedst med det produkt eller med den ydelse vi har. Sådan så vi simpelthen har et startsted, så kan man altid lægge flere på og sige nu arbejder vi måske med 10 segmenter eller 20 segmenter senere hen, men hvis man skal til at i gang med online marketing, så er det vigtigt at sige okay, hvem vil vi allerhelst have fat i og hvem er der en chance for at vi faktisk kan få til at vise noget interesse og gå ind og læse mere om vores produkt, ved at køre annoncering til dem. Så mit tip til dig i dag, det er at overveje hvem er min ideal customer profile, altså hvem er det jeg allerhelst vil have fat i når du skal lave din online marketing, fordi det hjælper både rent strategisk, hvad er det for noget content, hvad er det for noget materiale, hvad er det for nogle annoncer vi skal skrive. Det næste det hjælper med, det er jo faktisk, hvad skal vi så sige, hvad er deres udfordringer og hvordan virker vores produkt i relation til dem, hvis vi gerne vil vise en kundecase frem så ved vi også hvilken type kundecase vi skal vise for, at de tænker okay det var måske interessant at gå i dialog med dem. Så udvælg hvem allerhelst vil have fat i og så skal vi nok få alle de andre på efterfølgende, men det vigtigste når man skal i gang med online marketing, er i mine øjne at vi får sat noget op som virker og som vi kan se effekten og resultatet af, om man kan få en positiv svar på at komme i gang med online marketing fordi så er det meget nemmere, både at øge budgetter, overtale andre interessenter og beslutningstagere til at øge budgettet og prøve forskellige andre typer kampagner. Måske også bruge mere på at producere det content man laver, men det hele kommer ligesom tilbage til at man har skabt noget der fungerer.
Så gå efter dem som du allerbedst kan hjælpe og kan få noget ud af det og som jeres virksomhed er glade for at sælge til og så lad os tage den derfra.