Hvordan laver du remarketing på Facebook og Google?

Skrevet

af | 21. nov 2018

Helt grundlæggende så er remarketing eller retargeting en øvelse ud i at gen-markedsføre dig til potentielle kunder, som allerede har stiftet bekendtskab med dig. 

Google Remarketing

Der er mange måder at gøre det på – fx. med Google Ads kan du vise annoncer på deres store netværk af udgivere (Google Display), så når dine besøgende senere er inde og læse nyhederne på TV2, så får de en annonce fra dig, der minder dem om hvad du kan tilbyde.

Youtube Remarketing

Det kan også være når de surfer rundt og ser videoer på YouTube – så kan en af de videoer der kommer før videoen starter være din annonce der popper ud og minder dem om dit produkt.

Facebook Remarketing

En måde at lave remarketing på er også at få vist annoncer på en af Facebooks mange placeringer – f.eks. i kundens news feed, ude til højre eller som en besked i Messenger.

Instagram Remarketing

På Instagram kan du både vise annoncer til dine tidligere besøgende i feedet eller som “pause” når de kigger igennem dagens Stories.

Top of mind – altid!

Det handler om at hjælpe folk til at huske dig og være “top of mind” når kunden er nået frem til en købsbeslutning. Det er lettere at blive valgt som leverandør – hvis de kan huske dig. Der er både elegante og knap så elegante måder at lave remarketing. Det kan du læse mere om her i blogposten om remarketing flows.

Måden du sætter remarketing op

Det handler på både Google og Facebook om at kunne finde den besøgende igen – med Google kan du gøre det via Audiences på Analytics eller med et Remarketing tag og med Facebook skal du have din annoncekontos Facebook Pixel lagt på dit website.

Segmentering er vejen frem

Ud fra de besøgende, tilbyder både Google og Facebook forskellige former for segmentering -fx. hvor længe siden kunden har været hos dig, på hvilke sider, hvilke handlinger de har udført og segmentering på køn, alder og placering.

Du kan derfor skræddersy dit remarketing budskab til hver enkelt besøgende – så købere får en annonce der mersælger noget, ikke købere, får et særligt godt tilbud og folk der har efterladt det hele i kurven får et venligt skub bag i, for at komme tilbage.

Hvis du sælger et dyrere eller mere komplekst produkt, kan det handle om at klæde dine potentielle kunder bedre på, til at tage en købsbeslutning, eller forklare eller løse evt. udfordringer, risici eller tanker omkring produktet.

Kort sagt så kan vi med remarketing: Minde kunden om at vi findes, skræddersy annoncering alt efter hvor langt de er i købsrejsen, give gratis tips og inspiration og i sidste ende være der, når kunden er klar til at handle. Good stuff!