Kan man skalere relationssalg gennem online markedsføring?

Skrevet

af | 15. jun 2021

Kan man skalere relationssalg gennem online markedsføring? Mit navn er Malte Lange, og jeg kommer fra Maltes marketing og i den her video, der vil jeg prøve at fortælle lidt om, hvordan du faktisk godt kan skalere relationssalg ved hjælp af online markedsføring.

Du lever måske i en branche, hvor det hele det handler om at have en stærk relation, og alle salg de tager enorm lang tid. Og det er helt fair – sådan er nogle brancher, og det kan være en stor udfordring, hvis man gerne vil skalere som virksomhed. En ting du kan gøre, det er at lægge online markedsføring på som en ekstra kendskabsgrad i forhold til at gøre selve relationsskabelsen nemmere.

Der er mange former for online marketingskampagner, du kan køre. Du kan køre det, vi kalder awareness-kampagner, altså hvor folk opdager, at du eksisterer, og at dit produkt og din virksomhed eksisterer. Vi kan lave opfølgningskampagner, som varmer de kunder op, som har gidet at vise interesse og har kigget på, hvis du har lavet en video, eller hvis de er gået ind og kigget på din hjemmeside. Så kan vi sende flere budskaber til dem på baggrund af, at de har vist interesse, så det simpelthen gør dem klogere på dig. Vi plejer at kalde det at uddanne kunden i dit produkt, inden de køber.

Det kan give dig en stor fordel, når du endelig får lov at få dialogen med dem, fordi så kender de både dig og dit produkt og har en større indsigt i det, så når du skal skabe den personlige kontakt, så er det kun den del, du faktisk skal stå for – ikke også at forklare produktet og alt muligt.

En anden form for kampagne man kan lave, det er, at man kan være til stede, når de aktivt søger efter det, som du faktisk tilbyder. Det kan faktisk godt være, at de allerede har købt produktet eller løsningen, eller det du er, eller det du tilbyder, men det er ret smart at være til stede, hvis de nu aktivt søger efter det på f.eks. Google og måske ikke er tilfredse med det, de har. Så kan man ved hjælp af søgeannonceringen på Google være til stede, og i det øjeblik der er en, der går ind og søger, så kommer vi frem. Det er med til at øge kendskabsgraden og også i virkeligheden at være behjælpelig, når folk rent faktisk har brug for din ekspertise og vise dit produkt frem.

Hvis du skal bruge online markedsføring i en branche, hvor det tit er relationssalg eller kold kanvas, der i virkeligheden trækker hele salget, jamen, så få sat en kampagne op, som både gør opmærksom på jer selv over for dem, som kunne bruge det. Det kan man gøre ved hjælp af målretning på f.eks. LinkedIn, hvor man kan målrette specielle virksomheder, speciel anciennitet i virksomheden, hvilket niveau de arbejder med, eller hvilken kompetence de har, så du kan ramme de helt rigtige personer. Det kan du faktisk også gøre til en vis grad over for Facebook ved hjælp af CVR-udtræk, hvor man kan trække de virksomheder ud af CVR-databasen, som man godt kunne tænke sig at komme i dialog med og målrette på baggrund af det.

Så kan vi simpelthen fortælle mere om dig og dit produkt til de rigtige mennesker. Og så når du endelig får fat i dem via telefonen eller mail eller til brancheevent eller messe eller et andet sted, jamen, så har de en større indsigt i, hvad det er, du faktisk tilbyder og vil nemmere kunne forstå, hvad det er, du faktisk kan, som de andre ikke kan måske, eller du har en anden prissætning eller en anden tankegang, eller hvad det nu kan være.

Den anden form det var så den her søgeannoncering. Altså at være til stede i det øjeblik hvor folk de faktisk aktivt går ind og laver en søgning på nettet og prøver at finde ud af, hvem der er på markedet. Så er det virkelig ærgerligt, hvis man ikke er til stede, fordi man ikke har sat en relativ billig form for markedsføring op, men hvor man egentligt er til stede i det øjeblik, der bliver søgt på det her produktionssystem eller den her dims, som skal sættes ind i et eller andet maskineri, eller hvad det nu kunne være, så man simpelthen er til stede i det øjeblik, de leder efter dig.

Så skal vi næsten også have sat det, vi kalder remarketing op. Altså genmarkedsføring til alle dem, som viser interesse for dit produkt, for din hjemmeside, for videoer du har lagt op, et eller andet hvor vi rent faktisk gerne vil fortælle dem, hvad vi kan, hvad er det, der gør os anderledes, hvorfor er det os, du skal vælge, viser dig andre der faktisk er glade for det, og det kan man egentlig udbygge i den længde og størrelse, man gerne vil. Og så kunne man jo komme til at minde dem om det igen en, to, tre eller seks måneder efter, så man hele tiden bliver ved med at være ”top of mind” og aktivt kan blive valgt som mulighed.

En lille fræk én ude fra sidelinjen det er det, vi kalder ”custom intent”, og der kan vi lave målretning på baggrund af, at folk de besøger f.eks. konkurrenters hjemmesider eller andet, så kan vi jo også komme i spil ved hjælp af en annonce, når de sidder og læser nyheder eller kigger på et forum eller andet sted på nettet, hvor Googles displaynetværk, som det hedder, det ligger. Så kan vi simpelthen få annoncer op på baggrund af, at folk har de har udvist en hensigt om at kigge i den her branche eller på den her type produkt, så er der en ret god mulighed.

Hvis du vil læse mere om, hvordan man gør det her, så har jeg lavet en gratis e-bog. Den kan du hente på gratisebog.dk. Der fortæller jeg, hvordan man kan lave B2B-markedsføring, og hvis du vil have mig til at gennemgå det dybere så send mig en mail, så aftaler vi et tidspunkt til en gratis samtale.

Tak for nu.