Mail fra Google AdWords – Dit website er suspenderet

Skrevet

af | 24. aug 2015

Av for den. Det er nu ikke første gang, jeg oplever det, men det gør lige ondt hver gang. Reklamerne stopper, omsætningen falder, og du sidder og venter og venter på at få svar på dine indsendelser til Google.

Hvad skete der?

Til tider er Google politikteam en kende snerpede, synes jeg. Men formulering af tekst skal være indenfor deres regelsæt, ellers må du ikke markedsføre dit site på google.

Hos mig var det en salgstekst til et produkt, der lovede specifikke resultater. Det er en DVD, vi forhandler, som omhandler Tantramassage. I salgsteksten havde vi skrevet “at med tantra massage styrker du din seksualitet, du får mere energi, og du opnår en højere grad af indre ro”. Det var ikke populært!

Google AdWords politikteam laver ikke kun en straf på en enkelt reklame, når de mener en politik er overskredet. De lukker derfor alle reklamer til samme domæne. I vores tilfælde var der flere hundrede forskellige annoncer. Slam. Av. Pokkers.

 Sådan ser det ud i Google AdWords interfacet

Hvad skal der til for at blive godkendt igen?

Du får en mail fra Google, hvor der står, hvad problemet er. Det er desværre skrevet meget overordnet – så i vores tilfælde var det “Vildledende eller urealisistik promovering”. Ret dit site og fjern alt som bryder politikkerne og indsend dit site til revurdering.

Ikke ligefrem en præcis opskrift 🙂

De gange vi har oplevet det, har jeg kontaktet Google pr. telefon for at få et mere nuanceret svar på, hvad de er utilfredse med. De første par gange var det ret vage svar, jeg fik fra supporten. Men med tiden er de blevet bedre og kan mere direkte pege på, hvad politikteamet mener er fyfy.

Problemet er vist, at supporterne heller ikke bliver forklaret, hvad der er galt, og at de så også skal tolke politikken fx. “Vildledende eller urealistisk promovering” og så kigge på dit site og finde ud af, hvad der er galt. Ikke altid så nemt måske! 🙂 Men mit indtryk er at politikteamet ofte er sure på en specifik URL, og den nogle gange optræder i Googles interne system, så supporteren bedre kan hjælpe dig.

Hvad skal laves om?

Alle ting der bliver lovet, som ikke med 100% sikkerhed kan loves (at du synes, det holder 100% er desværre ikke nok!), skal ændres og gøres spiseligt for politikteamet.

Du kan fx. godt garantere, at de får 5 CD’er i det produkt, du sælger om fx Valutatrading.

Men du kan ikke garantere, at kunden begynder at tjene 100.000 kr om dagen på at handle med valuta. Du kan derimod mere korrekt love, at kunden lærer om, hvordan man tjener 100.000 om dagen på Valutatrading. I min verden er det lidt semantik gejl, men Google stammer fra USA og i USA har alle forretningsdrivende, der overlever lært kunsten “CYA”. Cover Your Ass.

I Danmark ville jeg mene, at et sagsanlæg nok ville være rettet mod dig som annoncør af et produkt, der ikke kan, hvad du lover, og ikke en marketingplatform som Google, der bare viser dit indhold. Men hey – sådan er det. Deal with it.

Googles politikker skal overholdes, hvis du gerne vil bruge deres platform, så det er bare at lære at tilpasse dig og dit budskab, så de kan spise det.

Hvad skete der med det suspenderede website ?

I dette tilfælde var det nok at ændre formuleringen fra “At du får” til “Du kan få..”. Altså en mere vag formulering, der ikke lover et specifikt resultat. Så det blev til “Med tantramassage… Kan du opnå styrkelse af din seksualitet, du kan opnå mere energi og velvære, og du kan opnå en højere grad af indre ro.”

Så var det kun at vente de 48 timer, Google bruger på at revurdere et site. De 48 timer er LAAAANGE.

Svaret kom tilbage allerede efter 24 timer. Den specifikke side er god, men dit site som helhed kan ikke godkendes. PIS!

Vi har annonceret sitet i over 4 år via Google AdWords, men politikken brydes åbenbart og skal rettes til, så de var tilfredse med linjens omformuling. Men desværre ikke sitet. Stadig lukket – og omsætningen faldt stødt mod afgrunden.

Hvad så nu?

Vi skulle ændre følgende:

1. Alle “claims” dvs. alt vi lover på et produkt, skal enten laves om til ikke at love noget eller have en asterisk * i enden og en forklarende tekst, der siger at “Resultater kan variere fra person til person”. Alle kundeudtalelser skulle have det samme. Alle produkttitler som lignede en lovning skulle også have en asterisk. Googles vurdering af, hvad et claim er, er noget strammere end min. Så det tog en del frem og tilbage, før vi fik “nok” asterisk på siden.

I mine øjne ser det helt forfærdeligt ud, og hjælper ikke kunden til at tage en informeret beslutning. Et par eksempler

“Rygestop Hypnose” er titlen på et produkt, vi har. Det er iflg. Google en lovning, vi giver kunden, men altså noget vi ikke kan garantere. Og skal derfor have en asterisk og en pænt tilkoblet Disclaimer, der siger at kunden ikke kan vide sig sikker på, at det virker for dem.

 Asterisk på en produkttitel med en “lovning” ikke kan vide sig sikker på, at det virker for dem. I mine øjne er det en ren titel på et program og ikke en lovning om, at kunden med garanti bliver røgfri – det kan vi ikke garantere (og tilbyder samtidigt på siden pengene tilbage garanti), men Googles politikteam mener, det er over grænsen. Så der skal en asterisk på for at få det godkendt.

 I mine øjne er det en ren titel på et program og ikke en lovning om, at kunden med garanti bliver røgfri – det kan vi ikke garantere (og tilbyder samtidigt på siden pengene tilbage garanti), men Googles politikteam mener, det er over grænsen. Så der skal en asterisk på for at få det godkendt.[/caption] ke kan vide sig sikker på, at det virker for dem. I mine øjne er det en ren titel på et program og ikke en lovning om, at kunden med garanti bliver røgfri – det kan vi ikke garantere (og tilbyder samtidigt på siden pengene tilbage garanti), men Googles politikteam mener, det er over grænsen. Så der skal en asterisk på for at få det godkendt.

Derudover er en omformuleringen af teksten til, at “du kan opleve” heller ikke nok. Selvom det er noget vagere end “du oplever”, er det stadig tæt nok på en lovning til, at Google vil have en disclaimer på.

2. Der skulle en tydelig disclaimer på siden, som siger, at vi ikke kan love, at de får resultatet.

 Ansvarsfraskrivelse (disclaimer) på sitet, med store bogstaver så kunden nemt kan finde den

 

3. Alle udtalelser fra kunder skulle have en asterisk og linkes til en disclaimer

asterisk til en disclaimer på en produktudtaltelse

4. Alle tidsangivelser på resultater skal fjernes. Fx.”I løbet af en uge får du mere selvtillid”. Det er en lovning på et resultat og på tid, så et stort fyfy.

Små sko og politikker

Jeg synes, de går i små sko for at sige det pænt. Og at det ikke er tilpasset Danmark eller det danske marked. Jeg er enig i, at man ikke skal love guld og grønne skove, men 25 asterisker i en kort tekst gør ikke kunden bedre til at tage en beslutning. Snarere mener jeg, at det stempler mit site som rent spam, som man bør gå i en stor bue udenom. Men det gør, at vi får lov at annoncere på Google. Tjaeh – kom gerne med dit input i kommentarer. Vi har annonceret for sitet i over 4 år og bruger over 80.000 kr. om måneden på den side og lignende sider i annoncering. Jeg havde forventet lidt bedre service end lukning uden varsel. Jeg har bedt dem om at revurdere processen og fx. ændre følgende:

  1. Give eksempelsider hvor de krav, de har er lavet og demonstreret, så det er muligt at se en disclaimer placering, og hvordan det linkes med en asterisk
  2. 2 dages grace-periode, dvs. at man fx. får 2 dage til at rette de krav, de har til siden, førend at sitet suspenderes og derved ødelægger al omsætning fra AdWords indtil siden er godkendt igen.

asterix-paa-lovning-claim asterisk på en lovning i produkttekst

Så husk: Du må iflg. Googles politikker ikke love mere, end du kan love. Og det er desværre ikke nok at tilbyde pengene tilbage garanti mv. – du må kun love ting, du 100% kan garantere, at kunden får af resultater (og som Google tror, du kan efterleve). Du skal gøre opmærksom på, hvis resultatet ikke kan garanteres 100% for alle mennesker. Vi snakker om et klinisk studie udført af et akkrediteret kontrolorgan. Ikke at du har testet det på 3, 10 eller 200 kunder. Og du skal gøre opmærksom på at kundeudtalelser ikke nødvendigvis betyder, at du oplever det samme som de kunder.

Siden blev åbnet igen

4 telefonsamtaler, 7 emails og en del dage dage senere, lykkedes det at få siden godkendt. Det havde kostet os over 20.000 kr i direkte omsætning fra Google AdWords. Ændringen er sammenlagt 1500 asterisker på produkttekster og anmeldelser – samt en disclaimer ude i højre side.