Online marketing skal understøtte salgsafdelingen

Skrevet

af | 13. okt 2021

Online marketing skal levere leads som dine medarbejdere i din salgsafdeling kan tage sig af. Online marketing skal understøtte det arbejde du laver i salgsafdelingen i forvejen. Sidder du i en virksomhed, hvor I allerede har sælgere ansat, som arbejder benhårdt på at få jeres produkt eller ydelse ud til jeres kunde?

Så kan I gøre deres arbejde lettere og i virkeligheden øge deres resultater ved at kombinere salgsarbejdet med online marketing. Online marketing kan mange ting, men det kan sjældent stå alene og slet ikke i en virksomhed, hvor man sælger et komplekst produkt eller et meget dyrt produkt som måske skal forklares og tilpasses til købers virksomhed.

Det du derimod skal bruge online marketing er at skabe flere muligheder som sælgerne kan arbejde med. Det kan være i form af mange forskellige ting, men én meget primær er, at flere mennesker opdager at man eksisterer i markedet. Hvis alle potentielle kunder i markedet ikke kender jer, så giver det god mening at køre nogle “awareness”-kampagner, hvor vi simpelthen får sat jer på landkortet. Det ikke sikkert at det direkte giver en masse henvendelser samme dag til sælgerne, som bare skal få tingene solgt. Men det gør er at vi skaber en større masse af mennesker, som har interesse og som har en viden om at I eksisterer i markedet.

Det næste vi kan gøre er at køre en anden type kampagne til dem som faktisk aktivt leder, måske sidder og kigger på konkurrenten, måske søger på google, måske udviser interesse for noget af det materiale, der kører omkring jeres virksomhed. Så kan vi simpelthen følge op på dem og være tilstede i det øjeblik, hvor de faktisk udviser interesse. Så vi ligesom masserer dem ned igennem kunde trakten, så sælgeren får et varmt lead de kan arbejde med, istedet for en kold canvas liste de bare kan ringe til, hvor de skal til at forklarer det hele fra bunden af.

Online marketing kan også gøre en ting mere. Vi har og gøre med en del forskellige virksomheder, hvor en salgsproces kan vare fra 3-6 måneder – helt op til 2 år. I den periode kan det give mening at man sideløbende med sit salgsarbejdet, også har online annoncering kørende, hvor man simpelthen gør kunden klogere på produktet. Det kan være man fortæller om hvem I er, hvad I laver og hvorfor I er andeledes end de andre. Så kan det være man kan gå ind meget produkt specifikt og fortælle mere om, hvad produktet reelt kan gøre og hvem er det relevant for.

Man kan vise produktet frem for andre som er glade for produktet og kan bruge det til noget. Man kan måske lægge op til, at man tilbyder og lave en gratis demonstration eller man tager et møde, giver en eller anden form for guide eller whitepaper. Simpelthen for at få dialogen i gang.

Den her process kan jo køre henover 14 dage eller 2 år, alt efter, hvordan det ser ud I jeres branche. Men så man i hvert fald både gør noget for ligesom og trække flere folk til, være tilstede når man faktisk er nogen som viser interesse og vil noget. Man bliver ved med at gøre dem opmærksom på sig selv og fortæller hvad det er man kan. Forsøger at skabe dialogen, at skabe tilliden henover en længere periode. Så har du faktisk en chance for at de her mennesker, når sælgeren faktisk får fat i dem, har en meget bedre chance for at trænge igennem og får lov at blive lyttet til.

Hvis man arbejder udefra et struktureret række virksomheder man aktivt forsøger at målrette med salgsindsatsen, så kunne det være den samme række virksomheder, man forsøger at ramme med marketingsindsatsen. Fx. i perioden, hvor sælgeren alligevel ringer ud, så kunne man jo godt køre annoncering, mod den her targetliste, inden at sælgeren ringer. Så man starter fra et lidt mere lunt niveau end iskold canvas. Det var et par input til at du kan bruge marketing til at understøtte din salgsindsats.

Hvis du vil se mere om, hvordan du kan gøre det, så prøv at gå ind på maltesmarketing.dk.

Der er en masse til, hvordan I laver B2B-markedsføring.

Tak for nu.