Opsætning af en Søgekampagne på Google AdWords

Skrevet

af | 17. dec 2015

Her følger en guide til hvordan du kan sætte en kampagne op for søgenetværket på Google AdWords. Prøv at følge med, og lav din egen kampagne sideløbende i et andet vindue, Hvis du er heldig, har du en ny kampagne klar til at trække kunder ind, om 15-20 minutter 🙂

Vælg kampagneindstillinger

Gå til dit AdWords interface, og vælg “+Kampagne”, her kan du vælge følgende:

  • Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket
  • Kun søgenetværk
  • Kun displaynetværket (ikke relevant i dag)
  • Shopping (ikke relevant i mtte kursus)
  • Forskellen på med eller uden udvalg fra Displaynetværket er det her:

Kun søgenetværk er en ren (traditionel) søgenetværkskampagne, hvor du skriver ord, som du tror kunderne søger på – og kobler reklamer til. Annoncerne vises kun på googles søgemaskine (og evt. søgepartnere hvis du vælger det til).

Søgenetværk med udvalg fra Displaynetværket, er et nyere tiltag fra Google, hvor AdWords ud fra din søgekampagne, forsøger at få ekstra visninger til dig, ved at vise annoncer på deres displaynetværk -dvs. på fx. blogs, nyhedsmedier, youtube mv. De er blevet bedre til det, men jeg har blandet held med at få det til at give et pænt overskud. Et er garanteret: Du kommer ud med annoncen til flere (måske endda mange flere) mennesker. Om det giver overskud, vil kun tiden vise. Fordelen ved rigtige søgninger er at folk reelt leder efter hjælp, en løsning, inspiration ellet er specifikt produkt – og så har du en annonce som kan forsøge at sælge det til dem. På display-netværket er strategien en anden: Her viser vi reklamer til folk som google mener er på en side der relaterer sig til dit produkt, og viser så din annonce.

Hvad er forskellen i forhold til displaykampagner?

Lidt firkantet sat op: På display-kampagner tilføjer du også et ord – fx. pyntebark, og Google forsøger så at vise din annonce på hjemmesider (kaldet placeringer) som har ordet pyntebark på sig, eller noget som google mener relaterer sig til pyntebark.

Du kan i bedste tilfælde blive vist på en prissammenligningsside med pyntebark og i værste fald på en spam-video side med en tilfældig video fra en cykeltur i skoven, hvor nogen måske har skrevet at man kan pynte sig med bark. Så kan man optimere, forbedre sine søgeord, blokere placeringer (hjemmesider der viser reklamer på) osv osv – men faktum er det her:

Displaynetværket er at skyde med spredhagl – og søgekampagner er mere præcisionsskydning. Eller hvis vi skal udtrykke os i mere traditionelle markedsføringsord:

Display-kampagner er push-marketing,

Søgekampagner er pull-marketing.

Med remarketing, kan du få ekseptionelt gode resultater med Display-netværket, men det tager vi i et andet indlæg 😉

Min anbefaling

Jeg anbefaler altid at starte med Kun søgenetværk, for at der er mindst at forstå, og for at risikoen er mindre. Hvis du har et større budget, eller stor tiltro på egne evner til at opbygge en kampagne kan du prøve at tage displaynetværket med. Et bedre alternativ er måske at lave Kun søgenetværk kampagnen først, få lidt data på den – og derefter sætte den anden version op som et eksperiment. Så kan du prøve at sammenligne de to kampagner og se hvad der giver mest i kassen.

Kampagnenavn

Giv kampagnen er relevant navn, der beskriver hvad den dækker over. Husk at kampagnen er “det øverste niveau”, dvs. den kasse som skal beskrive alt hvad du vil putte i den af annoncegrupper, søgeord og annoncer.

Type

Vælg her “Alle funktioner” så bliver du ikke begrænset senere i din opsætning af søge-kampagnen. Du kan læse mere i detaljer om hver af de andre typer inde i AdWords-interfacet hvis du har lyst. Det er ikke nødvendigt lige nu.

Vil du læse videre?

Hvis du gerne vil læse videre, skal du tilmelde dig kurset Google AdWords for Begyndere. Dette indlæg er bid af en af lektionerne i kurset, som du kan læse mere om her. Kurset er 100% dansk og foregår online, du kan starte præcis når det passer dig.