Vigtigheden af sporing i dag

Skrevet

af | 23. feb 2022

Har du også hørt, at det er fuldstændig umuligt at spore hvad der sker på dine onlinekampagner, e-mail med alle mulige opdateringer og alt muligt andet. Så prøv lige at lyt med her, for der er altså håb endnu. Rigtigt mange mennesker vil gerne fortælle dig, at det er fuldstændig umuligt at spore alt det du arbejder med og alle de kampagner der kommer ud og sådan noget. Og det er også rigtigt at en del af det sporring, som tidligere har været der, det er sværere eller umuligt at få i dag. Men man kan stadigvæk sætte sporring op, man kan stadigvæk få kunderne til at kigge på hjemmesiden, man kan også få folk til at sige “Ja”, til at ville sig spore, sådan så I stadig får nogle input ind, og simpelthen også bliver klogere på, hvad er det der foregår ud fra hvad folk har klikket på en af vores kampagner. Selvom at vi mangler måske en stor del af datasættet og stadigvæk ikke har alt information, så kan vi stadig godt se hvor trender den her kampagne hen. Er der en respons, gider folk se, hvis det er en video, gider de se den igennem, gider de klikke på linket gider de at udfører noget på hjemmesiden. Så kan det godt være vi ikke har det for alle 100 personer der gør det, men hvis vi har det for halvdelen så har vi stadigvæk en meget klar indikation på at der sker noget i den her retning. De gider godt se hele videoen, okay det er meget godt. De gider at klikke sig ind på hjemmesiden, det er også meget godt gider de udføre en eller anden form for handling på hjemmesiden er der nogen der ringer, er der nogen der beder om et tilbud, er der nogen som skriver sig op til en demo eller hvad det kunne være. Så har vi ligesom en indikation af at der er noget der virker. Hvis vi nu sørger for at sætte sporingen rigtigt op på alle vores platforme, så det både er, hvis vi bruger Google Analytics Facebook og LinkedIn og hvad der ellers er. Så har vi flere forskellige steder vi kan få dataen fra og også har en chance for at få en indikation på, virker de her kampagner. Vi plejer at sige, vi skal kunne se på den mængde data vi har om kampagnen går i den rigtige retning også selvom vi ikke har komplet data. Og vi har måske været heldige i nogle år, at have rigtigt meget data om alting, men jeg tror kun at med tiden at det bliver mindre personlig data vi får omkring vores kunder eller potentielle kunder i hvert fald som gør at vi ikke har så meget data at arbejde med. Så jeg tror at et vigtigt skridt i online-marketing de næste par år, det er at man accepterer jamen der er nogle nye spilleregler. Man skal opfører sig ordentligt i forhold til GDPR, man skal ikke tracke folk som ikke har lyst til det, men det data vi kan få igennem lad os bruge det bedst muligt og simpelthen sætte nogle relevante mål op alligevel. Det kan godt være vi ikke får helt så meget data hele vejen igennem kunderejsen, men det kan være vi kan måle nogle af trinene alligevel og se er det den her eller den her type kampagne som giver noget effekt. Der er også mange andre muligheder for at sætte sporing op på en eller anden måde, som ligesom kan få indikeret at det her fungerer. Man kan jo lave specifikke kampagnesites, hvor folk kun kommer hen, hvis de er kommet fra en kampagne på det ene, andet eller tredje medie. Man kan også give specifikke rabatkoder, som kun kommer ved hjælp af en specifik kampagne og mange andre ting som gør at vi kan ikke se nødvendigvis, hvem det er der har klikket eller hvornår de gjorde det, men vi kan se at det her er blevet brugt så det må betyde at det er kommet fra den her type kampagne. Så alt er ikke tabt, bare fordi at det er blevet sværere at spore alting måske er vi i virkeligheden nået et mere realistisk punkt i forhold til, hvilke data vi som markedsføringsfolk egentligt skal have fra de potentielle kunder der kommer ind og klikker på hjemmesider og interagerer med vores annoncer og så må man simpelthen arbejde ud fra det der er. Der er masser af data endnu og der er masser af muligheder for at se om kampagnerne virker og hvis der intet sker og du har brugt 200.000 kr., så skal du nok stoppe den alligevel også selvom der ikke er noget sporing på. Hvis du kunne tænke dig nogle flere tips til online-markedsføring, så gå ind på maltesmarketing.dk/blog der ligger en masse videoer og indlæg hvor du kan få nogle tips til, hvordan du kommer igang med noget stærk B2B markedsføring arbejder med forskellige annonceplatformer og hvordan du kommer igang med en effektiv kampagne.

Tak for nu.